Voordelen van tijd doorbrengen in de natuur
10 mei 2023 
3 min. leestijd

Voordelen van tijd doorbrengen in de natuur

Steeds vaker hoor je over de stress en spanning die vele van ons ervaren. Ook de jongeren hebben het zwaar: bijna 20% van de jongeren tot 25 jaar hadden in 2022 burn-out klachten, staat op de site van CBS. De oorzaak? Hoewel het moeilijk is om de exacte oorzaken te achterhalen, is het belangrijk dat we het verlies van de connectie met de natuur niet onderschatten. Veel van ons brengen namelijk veel tijd binnen door, starend naar schermen. Daarbij hebben we toegang tot alle denkbare voedingsmiddelen in onze nabije supermarkt, onze geneesmiddelen in de apotheek en ons vermaak en kennis onder één knop op onze telefoon, computer of tv. Ons leven is een stuk comfortabeler geworden, maar daarmee ook een stuk minder natuurlijk.

Er zijn veel manieren om met stress-, spanning- of gezondheidsklachten om te gaan. Graag sta ik met jullie stil bij een gratis hulpmiddeltje. De natuur als medicijn. Steeds meer verschijnen er artikelen over de onderschatte genezer: 'de natuur'. Iets wat vele van ons uit het oog zijn verloren. Gezien ik zelf als therapeut werk met mensen met mentale klachten heb ik besloten een aantal uur in de week mijn therapieën buiten te geven. Tijd door brengen in de natuur heeft namelijk ontelbaar veel voordelen. In dit artikel heb ik er een aantal voor je op een rij gezet.




1. Verbeter je immuunsysteem


Tijd doorbrengen in de natuur kan jij je immuunsysteem versterken. Natuurlijke omgevingen bieden een rijke verscheidenheid aan micro-organismen en stoffen die ons immuunsysteem kunnen stimuleren. Dit kan ons helpen om beter te reageren op ziekteverwekkers en infecties. Bovendien kan het blootstellen van ons lichaam aan de natuurlijke elementen, zoals zonlicht en frisse lucht, ook bijdragen aan de versterking van ons immuunsysteem.


2. Verbeter je slaap

Een goede nachtrust is essentieel voor onze gezondheid en welzijn. Tijd doorbrengen in de natuur kan onze slaapkwaliteit verbeteren en ons helpen om sneller in slaap te vallen. Blootstelling aan natuurlijk licht en lichaamsbeweging kan onze biologische klok reguleren en ons helpen om een gezond slaappatroon te behouden. Vooral tijd in de buitenlucht in de ochtend kan helpen onze biologische klok te reguleren. Onze biologische klok is een interne klok die ons lichaam helpt om te weten wanneer het tijd is om wakker te zijn en wanneer het tijd is om te slapen. Door ons bloot te stellen aan natuurlijk licht in de ochtend, wordt ons lichaam beter afgesteld op de natuurlijke dag-nacht-cyclus, wat kan helpen om 's avonds sneller in slaap te vallen.


3. Verminder stress en angst

Veel mensen kampen met gevoelens van stress en angst. Door tijd in de natuur door te brengen kunnen we onze stressniveaus verlagen en beter ontspannen. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat een natuurlijke omgeving er meestal voor zorgt dat: de hoeveelheid stresshormonen in ons lichaam vermindert en ons gevoel van welzijn verbetert. In de natuur zijn er minder prikkels en is er meer ruimte om tot rust te komen. Door tijd in de natuur kan ook ons zelfvertrouwen en zelfbeeld verbeteren. Het gevoel van verbondenheid met de natuur kan ons een gevoel van doel en betekenis geven, waardoor we ons beter voelen over onszelf en onze plaats in de wereld.

Door meer tijd in de natuur door te brengen kan je immuunsysteem, slaap kwaliteit en mentale welzijn verbeteren. Dit, naast nog vele andere voordelen die nog niet in dit artikel beschreven staan. Kortom, het is de moeite waard om te kijken hoe je natuur meer onderdeel van je dagelijks leven kan maken. Misschien lukt het ook wel deels je werk te doen in de natuur of doe je dit al? Wellicht lopen je collega's graag een stukje met je mee in de pauzes of misschien start je de dag wel met een wandeling. Ik ben benieuwd wat voor verschillen je merkt als het gaat om je fysieke en mentale welzijn.

Benieuwd naar buiten therapie? Kijk op: www.buiten-terrapy.nl of volg de instagram pagina.

Over de schrijver
In 2015 ben ik mijn studie aan de universiteit in Leiden gestart en vier jaar later ben ik afgestudeerd als gedragswetenschapper. Sindsdien werk ik bij een grote GGZ instelling waar ik met veel plezier uitgebreid diagnostisch onderzoek doe en behandelingen geef. Toen de ideeën rondom mijn eigen praktijk steeds concreter werden, kwam ik ook steeds vaker onderzoeken en artikelen tegen die de voordelen van natuur en beweging op je mentale welzijn beschrijven. Na een oriënterend gesprek met een collega buiten psycholoog dacht ik: dit is het! In de huidige tijd waarin we zoveel prikkels en informatie consumeren en de lat zo hoog voor onszelf kunnen leggen is de natuur misschien wel het beste medicijn. In de therapie loop ik graag een stukje met je mee en deel ik mijn opgedane kennis en tools met jou (met de natuur als co-therapeut).

Geef jezelf een online cursus cadeau