Recept: Brandnetelcake met bloemenboter

Dit artikel is geschreven voor het Wilde Schoolkrantje die maandelijks verschijnt.

Een groene brandnetelcake is iets om mensen mee te verrassen. Hij smaakt kruidig en bijzonder. En is door de brandnetels ook nog erg gezond. In deze cake zitten heel veel vitamines en mineralen, zoals veel vitamine K en calcium. In de herfst kun je nog volop brandnetels vinden. Meteen ook een goed moment om extra veel te oogsten zodat je een winter voorraadje kunt maken.

De cake kan nog groener worden als je werkt met bloem in plaats van meel en de brandnetels nog veel fijner kan malen. Zelf gebruik ik liever zelfgemalen meel van een oergraan (eenkoorn bijvoorbeeld) dan bloem. En het echt fijnmalen lukte me niet helemaal met de staafmixer.

Je kunt er ook een hartig brood van maken als je de kokosbloesemsuiker weglaat en er kruiden doorheen mengt.

De smaak van deze cake is best kruidig en groen, mocht je dit te intens vinden voeg dan bijvoorbeeld 50 gram brandnetels toe in plaats van 100 gram.

Brandnetelcake Ingrediënten

• 100 g brandnetelbladeren (grote mand vol)
  • 200 g biologische boter (liefst demeter) op kamertemperatuur
  • 75 gram – 100 gram kokosbloesemsuiker
  • 3 grote eieren
  • sap en rasp van 1/2 citroen of sinaasappel
  • 250 g meel/bloem, ik heb kamutmeel gebruikt.
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1/4 theelepel zout

Bereiding

Verwarm de oven voor op 170 graden.

• Was de brandnetelbladeren en verwijder eventuele stelen, dit is handiger met handschoenen aan.
  • Overgiet de brandnetels met kokend water en laat even staan zodat ze zacht worden.
  • Spoel onder koud water, laat uitlekken en pureer met een blender/staafmixer. Ik heb het citroensap toegevoegd zodat het mixen beter ging. En daarna ook nog de 3 eitjes omdat mijn staafmixer het niet goed pakte.
  • Klop in een grote kom de boter en kokosbloesemsuiker luchtig. Als je de eieren nog niet hebt gebruikt kun je ze er een voor een door heen kloppen.
  • Voeg dan de brandnetelpuree en citroenrasp erdoorheen.
  • Roer voorzichtig de bloem/meel, bakpoeder en het zout erdoor.
  • Bak voor ongeveer 45 minuten, maar controleer tussendoor. De cake is goed als je er een spies in kan steken en deze er droog uitkomt.

Zoete bloemenboter

Bloemenboter ziet er super leuk uit, de kleurtjes zijn net een soort confetti. En ontzettend makkelijk te maken. Als je zelf een tuin hebt is het leuk om eetbare bloemen neer te zetten. Vaak staan er al eetbare bloemen in je tuin zonder dat je het doorhebt. Geen tuin? Ook in het wild zijn er talloze eetbare bloemen te vinden. Met een scheutje ahornsiroop of honing maak je de boter zoetig, met een beetje zout en eventueel nog wat wilde- of keukenkruiden maak je de boter hartig.

Een greep uit de eetbare bloemen collectie, die niet te heftig smaken:

Wild: madeliefjes, paardenbloem, teunisbloem, korenbloemen, ereprijs, kaasjeskruid, klaproos, dovenetel, hondsdraf, viooltjes, springbalsemien, klaver, guldenroede, rozen, magnolia, kattenstaart, cichorei

Niet wild: Oost-indische kers (wel pittige smaak), goudsbloem, afrikaantjes, viooltjes, sering, rozen, maagdenpalm, daglelie, komkommerkruid, duizendschoon, stokroos

Ingrediënten zoete bloemenboter

• Biologische boter (ik gebruik biologisch-dynamische boter) op kamertemperatuur
  • Eetbare bloemen naar keuze
  • Scheutje ahornsiroop of rauwe honing

Bereiding zoete bloemenboter

• Haal de bloemblaadjes van de bloemen af en voeg ze toe aan de boter.
  • Mix de boter met een vork totdat de bloemblaadjes goed verdeeld zijn.
  • Voeg een beetje ahornsiroop of rauwe honing toe en klaar is je bloemenboter!
Marin Leus
marin@wildeschool.nl

Tien jaar geleden wist ik, Marin, níks over de natuur en kwam ik er nauwelijks. In de afgelopen tien jaar ben ik een gepassioneerd paardenbloemeter geworden. De natuur met al haar toepassingen heeft me kennis laten maken met een heel ander leven. Sinds acht jaar ben ik wildplukgids, waarin ik zo'n +1000 mensen kennis heb laten maken met wildplukken. Mijn kennis komt uit vele uren zelfstudie, een Permacultuuropleiding, tweejarige Geneeskrachtige kruidenopleiding, orthomoleculaire voeding opleiding en meerdere cursussen. In april 2020 ben ik begonnen met de Wilde School en er zijn nu al meer dan 2000 cursisten. Dankbaar!