arrow_drop_up arrow_drop_down
Paardenbloem bladeren eten - Geneeskracht op je bord
02 januari 2021 

Paardenbloem bladeren eten - Geneeskracht op je bord


Paardenbloem bladeren eten?

Ja zeker! Over de paardenbloem kun je een heel boek schrijven, zoveel is er over te vertellen.
Van de bladeren kun je heerlijke pesto maken, ook zijn ze te gebruiken als spinazie.
In de winter kun je het blad hier en daar vinden en ook kun je de wortel uitgraven.
Linda maakt voor de seizoenscursus een taart, bonbons en iced latte van de wortel!
Over een paar maanden ontdek je meer over de bloemen op de Wilde School blog.

Paardenbloembladeren in de keuken

De bladeren kunnen bitter smaken, omdat de nieuwe plantjes pas in het voorjaar komen.
Daardoor kun je ze het beste in een pesto verwerken, vermengd met andere (wilde) kruiden.
Rauw gebruik ik ze ook in een smoothie, of ik droog ze als geneeskrachtig kruidenpoeder.

Daarnaast kun je ze wokken of stoven als andijvie, lekker met kokosolie en wat zout.
Ook kun je ze fijnsnijden en in de soep gebruiken. Verder maak je er tempura of een roerbak van.
Ze worden milder van smaak als je ze fijngesneden een uurtje in koud en zout water laat trekken.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden paardenbloembladeren als voedsel aanbevolen.

Paardenbloem bladeren en wortel
Geneeskracht

De hele plant is urinedrijvend en werkt goed tegen een blaasontsteking, daarom noemen ze ‘m ook wel wet-a-bed of pissenlit.

Paardenbloem werkt ondersteunend bij leverklachten, jicht en reumatische ziekten.
Het is een bloedreinigend middel, helpt bij spijsverteringsklachten en werkt als mild afvoerend middel.

Vol vitaminen en mineralen

Hier kun je een uitgebreide lijst vinden met alle vitamines en mineralen per 100 gram rauwe paardenbloemblad.
Je kunt ze vergelijken met wat er wordt aanbevolen wat je dagelijks nodig hebt.
Paardenbloem scoort erg hoog, veel vitamines en mineralen heb je met 100 gram blad al bijna binnen.
In 100 gram paardenbloemen zit bijvoorbeeld 115 mg vit. C, in 1 sinaasappel zit 66 mg.

Er zit zo’n 5x zoveel eiwit, 8x zoveel vit. C, 2x zoveel kalium, magnesium en fosfor als kropsla.

Over de schrijver
Tien jaar geleden wist ik, Marin, níks over de natuur en kwam ik er nauwelijks. In de afgelopen tien jaar ben ik een gepassioneerd paardenbloemeter geworden. De natuur met al haar toepassingen heeft me kennis laten maken met een heel ander leven. Sinds vijf jaar ben ik wildplukgids, waarin ik zo'n 800 mensen kennis heb laten maken met wildplukken. Mijn kennis komt uit vele uren zelfstudie, een Permacultuuropleiding, tweejarige Geneeskrachtige kruidenopleiding, orthomoleculaire voeding opleiding en meerdere cursussen. In april 2020 ben ik begonnen met de Wilde School en in korte tijd zijn er meer dan 500 cursisten, wat me ontzettend dankbaar maakt!