Lokale (en wilde) pesto

Pesto, dat kent iedereen wel als een lekkernij uit Italië. Met onder andere basilicum, pijnboompitten en Parmezaanse kaas. Maar wist je dat je met dit recept eindeloos kan variëren? En het zo aanpassen zodat je het in elk seizoen met lokale producten kunt maken? Daarnaast is het een perfecte manier om wild geplukte planten in te verwerken. Pesto is heerlijk op brood, door een dressing, door de pastasaus, op een toastje of als groente dip.

Lokale pesto

Pesto met kraailook (op de foto), boerenkool, zonnebloempitten, walnootolie en edelgistvlokken.

Vier ingrediënten

Wat iets een lekkere pesto maakt zijn eigenlijk 4 ingrediënten: planten, olie, noten of zaden en iets zoutigs. En dan nog smaakmakers als zout, peper, azijn, knoflook. Hieronder zal ik voor elk van deze vier ingrediënten ideeën geven voor lokale alternatieven op het Italiaanse recept.

• Planten, met dit deel van pesto kun je eindeloos variëren. Je kunt zowel bladeren als bloemen gebruiken. Ga vooral uitproberen en zeker ook combineren!
    • Uit de moestuin/groeteboer: boerenkool, rucola, spinazie of kruiden die op dat moment groeien.
    • Uit het wild: daslook, kraailook, veldkers, zevenblad, brandnetel, look-zonder-look, paardenbloemen, madeliefjes of een combinatie van allerlei blaadjes.
  • Olie, dit kan met elke olie jij lekker vindt. Sommige oliën zijn vrij neutraal van smaak, maar sommige zijn erg smaakvol. Proef eerst een druppeltje en pas daar je andere ingrediënten op aan.
    • Je kunt denken aan lokale koolzaadolie, raapzaadolie, walnootolie of hazelnootolie.
  • Noten of zaden, die geven de pesto een fijne structuur en een nootige smaak. Die smaak is natuurlijk afhankelijk van welke je kiest. Stem dit af met de olie die je gebruikt. Een olie met veel smaak en een noot met veel smaak, kan soms wat te veel worden.
    • Zaden: pompoenpitten of zonnebloempitten
    • Noten: walnoten, hazelnoten, tamme kastanjes of amandelen
  • Zout, of eigenlijk de umami smaak wordt toegevoegd aan de pesto door kaas.
    • Kaas: eigenlijk elke harde (vegan) kaas kan je hiervoor gebruiken.
    • Geen kaas: gebruik dan edelgistvlokken. Edelgistvlokken zijn vlokken van gedroogde en inactieve gist. Ze hebben een kaas-achtige smaak. Te koop bij natuurwinkels en grotere supermarkten

Recept:

1. Een handvol planten
  2. Een hele flinke scheut olie
  3. Een handpalm noten of zaden
  4. Een handpalm kaas/edelgistvlokken
  5. Naar smaak: scheutje azijn, zout, peper, knoflook of andere kruiden.

Gooi alles bij elkaar in een blender of keukenmachine. Zet die net zo lang aan, tot alles klein en fijn is. De verhoudingen maken eigenlijk niet zo heel veel uit, proef en kijk. Het moet een smeerbaar prutje worden. Is het te dik, voeg wat olie toe. Te dun, extra zaden of noten. En qua smaak kan je nog extra knoflook, scheutje azijn, zout, peper of andere kruiden toevoegen. Dat is het leuke, je kunt dus eindeloos variëren!

Super leuk als je laat weten welke combi je geprobeerd hebt.

Eet smakelijk!

Ela