Het gezicht achter de Wilde School: Marin

Een jaar geleden ontstond bij mij, Marin, het idee van een Wilde School. Een online, en later misschien offline, plek waar je kunt leren over wildplukken en leven van én met de natuur. Dit idee is niet uit de lucht komen vallen. Eigenlijk ben ik al jaren bezig met de voorbereidingen hierop, zonder dat ik het wist.

Een binnenmeisje

Als jong meisje zat ik het liefste binnen, de natuur vond ik maar niks.
Wel was ik altijd creatief bezig en had ik op mijn zestiende al een webshop met zelfgemaakte sieraden.
Een kleine ondernemer in de dop.

Maar de echt grote stappen heb ik gemaakt op de kunstacademie in Den Haag, waar ik fotografie studeerde.
Ook leerde ik hier meer over grafisch ontwerp, projecten opzetten en je verhaal met de buitenwereld delen.
Er werd veel gedaan aan zelfonderzoek, wat wil jij vertellen?
Door dit zelfonderzoek ontdekte ik dat duurzaamheid en gezond eten belangrijk voor mij waren.

Groene Avonturen

Nadat ik ben afgestudeerd heb ik gewerkt op biologische boerderijen in Costa Rica, waar ik geínspireerd raakte om zelf duurzamer te leven.
‘Be the change you want to see in the world’
Thuis in Nederland creëerde ik een blog: Groene Avonturen, waar ik schreef over hoe je groener kunt leven midden in de stad.
Ik deed grote challenges: een maand zonder afval (zie foto, niet helemaal gelukt), leven met heel weinig geld, voedsel redden van de markt, niks nieuws kopen,
99% lokaal eten etc.

Wildplukwandelingen

Zo kwam rond 2016 wildplukken op mijn pad, want ik leefde heel groen, maar veel in de natuur kwam ik eigenlijk niet.
Op mijn blog ben ik begonnen met ‘Wildplukwoensdag’, elke woensdag lichtte ik een andere plant uit. Waardoor ik wel nieuwe planten
moest leren kennen, want ik kende er bijna geen één.
Ook gaf ik elke week een wildplukwandeling, op vrijwillige donatie. Zo leerde ik in korte tijd veel planten (en veel mensen) kennen.
Na een tijdje ben ik een vast bedrag gaan vragen omdat mijn kennis en ervaring daar klaar voor waren.
Sindsdien heb ik aan meer dan 1000 mensen een wildplukwandeling gegeven: op festivals, tijdens privéwandelingen, aan bedrijven en tijdens georganiseerde wandelingen.

Avonturen beleven

De afgelopen jaren heb ik veel ervaringen opgedaan: een half jaar gefietst door Nederland en België en gewerkt op bio boerderijen,
op huizen gepast, in een roze yurt op een ecodorpje gewoond, 3 dagen alleen van wildpluk geleefd en meegedaan aan een 10 dagen ‘Primitief Overleven’ cursus.
Ik heb genoeg beleefd om de komende jaren op te teren.

Educatie

Het educatie stukje is altijd belangrijk geweest in mijn leven.
Mijn moeder heeft een fotografiecentrum, waar ik jaren les heb gegeven als docent.
En mijn blog heeft veel mensen geïnspireerd om (iets) groener te leven. Daarnaast heb ik met een vriendin Loka Loka opgezet,
een app en website waar je de biologische boeren bij jouw in de omgeving kan vinden.
Mijn eigen kennis komt uit vele uren zelfstudie, een Permacultuuropleiding, tweejarige Geneeskrachtige kruidenopleiding, orthomoleculaire voeding opleiding en meerdere cursussen.

de Wilde School

Nu is het tijd om mijn droom: een Wilde School neer te zetten.
1,5 jaar geleden veranderde mijn leven. Van flierefluiter tot een burgerlijk bestaan. Het universum heeft me precies gegeven wat er nodig was.
Als bonusmoeder en mama van Birk (januari 2020) heb ik opeens een vast ritme. Waardoor de ideeën die al lange tijd in mij broeien werkelijkheid konden worden.

Mijn vriend is ondernemer, hij heeft me de afgelopen tijd ‘gecoacht’, zodat ik er écht voor ben gegaan.
Een online Wilde School neerzetten, waar mensen geïnspireerd worden om te leren over wildplukken en de natuur.
Hoe kun je natuurlijker leven midden in de maatschappij?

Vorig jaar lanceerde ik twee cursussen: een basiscursus wildplukken en een jaarcursus koken met wilde kruiden.
Ook zijn er achter de schermen hele leuke docenten bezig om cursussen op te zetten over onder andere voedselbossen, bosbaden, permacultuur, geneeskrachtige kruiden en paddenstoelen kweken. Ook zijn er bloggers die schrijven over wildplukken en natuurbeleving en bedenken mensen recepten met wilde planten.

Zodat de Wilde School aan heel veel moois een plekje kan geven. En jij als cursist je kan verdiepen in deze onderwerpen.

En wie weet dat er over een paar jaar een offline Wilde School zal ontstaan.
Op een landje midden in de natuur, waar je kunt slapen in boomhutten en er diverse docenten zijn die je kunnen inspireren om meer te leven van en met de natuur.

Foto bovenaan: Tumbleweed and Fireflies

Marin Leus
marin@wildeschool.nl

Tien jaar geleden wist ik, Marin, níks over de natuur en kwam ik er nauwelijks. In de afgelopen tien jaar ben ik een gepassioneerd paardenbloemeter geworden. De natuur met al haar toepassingen heeft me kennis laten maken met een heel ander leven. Sinds acht jaar ben ik wildplukgids, waarin ik zo'n +1000 mensen kennis heb laten maken met wildplukken. Mijn kennis komt uit vele uren zelfstudie, een Permacultuuropleiding, tweejarige Geneeskrachtige kruidenopleiding, orthomoleculaire voeding opleiding en meerdere cursussen. In april 2020 ben ik begonnen met de Wilde School en er zijn nu al meer dan 2000 cursisten. Dankbaar!