Recept: Brandnetelsoep

Brandnetelsoep, hoe maak je die? Een recept!

Veel mensen denken bij brandnetels eten aan een brandnetelsoep,
heb jij die al eens gemaakt of gegeten?

Een wilde soep kun je van veel soorten wildplukgroen maken.
Alle wilde eetbare planten die je kent, zijn te verwerken in een soepje.
Brandnetelsoep, met eventueel look zonder look of daslook vind ik zelf het lekkerste.

Je kunt afwisselen met de kruiden en er eventueel ook andere (lokale) groente doorheen doen.
Wil je een wat meer gebonden soep? Doe er dan aardappelen of rode linzen doorheen.

Hoe meer brandnetels je gebruikt, hoe krachtiger de smaak.
Ik oogst de brandnetels door er een mandje onder te houden en ze af te knippen met een schaar.

De soep is plantaardig/veganistisch

Ingrediënten Brandnetelsoep

• Vergiet vol brandnetels (het liefst zelfs twee vergieten)
  • 1 liter bouillon
  • 2 uien
  • Teentjes knoflook naar smaak, bijvoorbeeld twee
  • Twee aardappelen
  • 1/2 pakje haverroom
  • peper, zout, eventueel sojasaus
  • Evt. verse tuinkruiden zoals peterselie, lavas, tijm en oregano.
  • Ook wilde kruiden, bijvoorbeeld daslook of look zonder look zijn er lekker in.
  • Kruiden naar smaak (kerrie, paprika)

brandnetelsoep-veganistisch

Bereidingswijze brandnetelsoep

1. Was de brandnetels goed en laat ze goed uitlekken.
  2. Pel en snipper de ui en fruit deze in een soeppan in de kokosolie tot hij goudbruin is.
  3. Snijd de knoflookteentjes fijn en voeg deze toe.
  4. Voeg de aardappelen toe en schenk de liter water/bouillon erbij en voeg de bouillon/sojasaus toe.
  5. Ook kun je nu verse tuinkruiden en andere kruiden naar smaak toevoegen.
  6. Voeg na 15 minuten de brandnetels toe en laat nog 5 minuten doorkoken.
  7. Pureer de soep met een staafmixer en voeg een half pakje haverroom toe.
  8. Breng op smaak met peper, zout en sojasaus.
  9. Je kunt madeliefjes als decoratie gebruiken, deze sluiten als het koud is en openen weer langzaam op de soep.
  10. Andere decoratie: daslook/look zonder look bloemetjes

Eet smakelijk!

Wil je nog meer wilde recepten? Download dan het gratis wildpluk-kookboekje

Heb je de brandnetelsoep gemaakt, tag @dewildeschool dan op instagram, dan reposten we je bericht!

Brandnetelsoep

Marin Leus
marin@wildeschool.nl

Tien jaar geleden wist ik, Marin, níks over de natuur en kwam ik er nauwelijks. In de afgelopen tien jaar ben ik een gepassioneerd paardenbloemeter geworden. De natuur met al haar toepassingen heeft me kennis laten maken met een heel ander leven. Sinds acht jaar ben ik wildplukgids, waarin ik zo'n +1000 mensen kennis heb laten maken met wildplukken. Mijn kennis komt uit vele uren zelfstudie, een Permacultuuropleiding, tweejarige Geneeskrachtige kruidenopleiding, orthomoleculaire voeding opleiding en meerdere cursussen. In april 2020 ben ik begonnen met de Wilde School en er zijn nu al meer dan 2000 cursisten. Dankbaar!